Terapia w wodzie jest wyjątkowa. Bierze w niej udział dziecko wraz z terapeutą, i tylko oni znajdują się w wodzie. Rodzice, jeśli to konieczne, mogą znajdować się na platformie, na której jest również trener delfinów, wydający im polecenia oraz 2 stażystów do pomocy, z których jeden pomaga terapeucie podając potrzebne przedmioty do ćwiczeń, drugi zaś robi dokumentację fotograficzną i opis terapii w danym dniu. Z jednym dzieckiem pracuje więc 4 dorosłych.
Wszystkie zajęcia, jakie odbywają się w wodzie prowadzone są
pod kątem wyznaczonego celu. Może to być usprawnianie fizyczne, może to być
wsparcie komunikacji. Zestaw ćwiczeń dla obu tych celów może być taki sam. Celem
Emilki było wsparcie w komunikacji, jej zadaniem było więc komunikowanie na różne
sposoby (makaton, PCS, mowa itp) ćwiczeń jakie chce wykonać z delfinami,
nagroda zaś i motywatorem było właśnie wybrane ćwiczenie. Każdy pretekst jest
dobry do ćwiczenia komunikacji. Jeśli np. Emilka pokazała, ze chce bawić się z
delfinem piłką, musiała jeszcze wskazać czy małą czy dużą piłka lub jakiego
koloru. Jeśli natomiast wybierała głaskanie delfina, musiała pokazać czy chce
głaskać po brzuchu czy po plecach. Może również decydować czy jakieś ćwiczenia
chce wykonywać z mamą lub tatą (w niektórych rodzice mogą brać udział z platformy).