12 marca 2012

Zajęcia w klasie




Zajęcia w klasie to dalszy ciąg pracy nad wyznaczonym celem. W czasie tej części terapii w klasie z jednym dzieckiem pracuje przynajmniej 3 dorosłych – terapeuta oraz 2 stażystów. Pretekstem do ćwiczeń są różne formy zabawy, np. zajęcia plastyczne lub muzyczne. Dodatkowo dzieciom dostarczane są różne bodźce sensoryczne, przy zajęciach wykorzystuje się materiały o różnej konsystencji i fakturze, dziecko maluje zarówno rękoma jak i pędzelkami czy kredkami, bawi się ciastoliną, przesypuje sypkie produkty itp itd.
Efektem zajęć w klasie są również wykonane przez dziecko „produkty”. Emilka w czasie tych zajęć wykonała w znacznej części samodzielnie min:
- malowanego drewnianego żółwia, delfina i manata,
- malowany T-shirt,
- malowane i ozdabiane pieczątkami podkładki pod talerze,
- książkę o swoim pobycie w IDC wraz ze zdjęciami i wykorzystywanymi PCSami,
- malowane tło do plakatu o jej pobycie na terapii,
- tamburyn,
- domek dla ptaków ręcznie malowany,
- aniołka z ciastoliny ze skrzydłami z ogromnych muszli,
- upiekła ciasto z kremem,
- przygotowała deser czekoladowy,
i wiele innych.
W czasie tych zajęć Emilka musiała dokonywać wszystkich wyborów, co chce robić, czym chce ozdabiać, jakie kolory wybiera w danym momencie. Poznawała nazwy kolorów (dziś rozpoznaje je bez pudła), uczyła się nazywania zjawisk fizycznych (ciepłe, zimne czy miękkie, twarde itd).
Ilość wyborów, jakich musiała dokonać w ciągu dwóch tygodni zajęć była ogromna.
Efekt był znakomity. Emilka nauczyła się wyrażać swoje potrzeby, co z kolei otworzyło jej świat.